Donderdag 26 mei vieren we Hemelvaart

Het is een dag om te herdenken en vieren dat het werk van Jezus op aarde klaar was. Hij ging terug naar zijn Vader in de hemel (vandaar de naam hemel-vaart). In het Bijbelboek Handelingen lezen we wat de leerlingen van Jezus doen nadat Jezus is weggegaan. Zij wachten. Al vastend, biddend, lovend zijn ze bij elkaar om te wachten op de heilige Geest. Jezus is niet meer bij hen, en toch weten ze dat Hij niet ver weg is. Hij is niet meer zichtbaar, maar Hij is er nog wel. Het is best een abstract verhaal. En toch weten wij allemaal hoe het is als er iemand weg gaat en daardoor uit zicht is. We weten dat iemand er nog wel is, ook al kunnen we hem of haar niet zien.

Jezus beloofde dat Hij de heilige Geest zou sturen. De leerlingen wisten niet hoe lang dat zou duren en hoe dat er precies uit zou zien. Maar ze wisten wel dat als Jezus het had gezegd, de Geest zeker de moeite waard was om naar uit te zien!

De komst van de Heilige Geest vieren we 10 dagen na Hemelvaart, met Pinksteren: het feest van de Geest.

Op de Sprank-jaarkalender staan leuke tips om samen met de bewoners Hemelvaart te vieren.