Ambulante begeleiding

Je hebt je eigen huis of je woont bij je ouders. Je doet zoveel mogelijk zelf. Maar niet alles lukt even goed. Je vraagt anderen om hulp. Sprank kan je ook helpen. Een medewerker van Sprank komt dan bij jou thuis om samen met jou te werken aan jouw doelen. Dat noemen we 'ambulante begeleiding'.

Voor wie is ambulante begeleiding?
Begeleiding aan huis is voor als je een lichte of matige verstandelijke beperking hebt, en je je wat beter wilt leren redden. Of voor als je ondersteuning nodig hebt om zo zelfstandig mogelijk te kunnen (blijven) leven.

Wat is ambulante begeleiding precies?
Een medewerker van Sprank komt bij je thuis om samen met jou te werken aan bepaalde doelen. Bijvoorbeeld:

• begeleiding thuis: hulp om zo zelfstandig mogelijk te leven;
  • zelfstandig wonen: hulp bij het opruimen, omgaan met geld, schoonmaken en boodschappen doen
  • dagelijks leven: hulp bij de indeling van de dag en een zinvolle invulling van de dag;
  • contacten leggen: hulp bij het onderhouden en leggen van nieuwe contacten, hulp bij het actief worden bij bijvoorbeeld een vereniging of sportschool;
  • vaardigheden: hulp bij vaardigheden als lezen en schrijven;
  • levensvragen: hulp in de vorm van gesprekken over onderwerpen als werk, liefde en het geloof.

Ambulant team Midden-Nederland
Ambulant team West-Nederland
 Hier volgt binnenkort een foto van het team Noord-NL
Ambulant team Oost-Nederland

Stichting Sprank
Gedreven door de liefde van God, geven wij bij Sprank zorg en ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking. Samen met jou ontdekken we waar jouw leven aangevuld kan worden en van betekenis mag zijn. Waar dit kan, doen we dat met je familie en andere mensen die bij jou horen.

Waar biedt Sprank ambulante begeleiding?

De begeleiding is meestal bij jou thuis. We bieden ambulante begeleiding in principe in de provincies:

• Drenthe
  • Flevoland
  • Gelderland
  • Groningen
  • Overijssel
  • Utrecht
  • Zuid-Holland

Woon je in Friesland en wil je ambulante begeleiding? Neem contact met ons op zodat we samen kunnen onderzoeken wat er mogelijk is.

Recht op ambulante begeleiding?
Ambulante begeleiding (dus de begeleiding thuis) valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of onder de Wet langdurige zorg (Wlz). Vraag bij het Wmo-loket, of het sociaal wijkteam van de gemeente waar jij woont, naar de mogelijkheden. Vanuit de Wlz kun je begeleiding aan huis krijgen met een 'Modulair pakket thuis' (Mpt). Deze zorg vraag je aan bij het Centrum Indicatiestelling zorg (CIZ). Wil je graag christelijke zorg van Sprank, maar is dat er niet in je gemeente? In de wet staat dat de gemeente verplicht is voor christelijke hulp te zorgen. Overleg binnen jouw gemeente wat de mogelijkheden zijn met een persoonsgebonden budget (pgb). Je kunt natuurlijk ook Sprank bellen om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Wil je meer informatie over het aanvragen van ambulante begeleiding? Ga naar de pagina Zorg aanvragen.

Aanmelden
Wil je graag ambulante begeleiding en kom je hiervoor in aanmerking via de Wmo of Wlz? Bel of mail ons. We brengen je in contact met een consulent advies en bemiddeling. Zij helpt je verder

Bel mij terug
Meer weten over ambulante begeleiding? Neem contact met ons op of vul onderstaand formulier in en we bellen je zo snel mogelijk terug.