Perspectief voor EMB cliënten

Jaap heeft een ernstig meervoudige beperking (EMB). Hij kan niet met woorden of gebaren
duidelijk maken wat hij wel en niet wil. Hoe bepaal je dan als begeleider en ouders wat hij nodig heeft? De methode Perspectief biedt handvatten en wordt sinds kort ingezet bij Sprank.

"Kleine stapjes zijn veel werkbaarder dan een groot doel."

Perspectief is wetenschappelijk bewezen effectief voor mensen met EMB. Het werkt simpel: ik bespreek samen met familie en persoonlijk begeleider het perspectief voor de cliënt. Voor Jaap is dat: wij begrijpen Jaap, en Jaap begrijpt ons.”

Als moeder lees ik heel veel van zijn gezicht af: hoe zijn ogen staan, hoe zijn gedrag is. Ik vind het mooi dat de begeleiders Jaap beter willen leren begrijpen, want dat is ook onze wens voor hem. Met de methode Perspectief bereiken ze meer met Jaap.

Bij Jaap zijn we echt aan het zoeken wat hij bedoelt, vooral de begeleiders die hem nog niet lang kennen. Elke dag rapporteren begeleiders op het doel: is het uitgevoerd zoals afgesproken? En dat geeft mij een beeld of we het doel gaan halen of dat we toch wat moeten bijsturen.

- Riëtte Krijgsheld, gedragsdeskundige
- Reina Moorlag, moeder
- Gea Zweers, persoonlijk begeleider

Nieuw bij Sprank

Begeleiders van Vlasakkerstaete groep 3 zochten naar een methode voor de doelgroep EMB. Programma Perspectief is een erkend effectieve methode voor deze doelgroep. Daarom heeft het team een aanvraag gedaan om hierin opgeleid te worden. In 2022 is de pilot gestart. Begeleiders van Vlasakkerstaete groep 3 en dagbestedingsgroep Smaragd zijn getraind in de methode. Dit jaar gaan ook andere teams van Sprank hierin getraind worden en mee werken.

Het programma

Programma Perspectief is een bewezen effectieve interventie bij de ondersteuning van mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Perspectief is uitdagend. Het vraagt van je dat je op avontuur gaat met elkaar, ouders en zorgprofessionals. Om zo samen te werken vanuit een gedeelde visie.

Meer weten over Perspectief

Wil je meer weten over hoe Sprank Perspectief inzet voor bewoners?

Laat gerust een berichtje achter via het formulier of bel ons:

088 0070700