Parel-Staete viert 10-jarig bestaan!

Parel-Staete: een markant, wit gestuukt gebouw in het centrum van Putten. En achter de voordeur wordt feestgevierd. Want deze zorglocatie voor mensen met een verstandelijke beperking bestaat tien jaar. “De meeste collega’s die hier destijds zijn begonnen, werken er nog steeds. Dat zegt toch wel iets over hoe fijn het hier is!” zegt een Sprank-begeleider Harriet van der Ploeg enthousiast. Zij werkt er al vanaf het begin met veel plezier.

Het is meestal net een zoete inval bij Parel-Staete. Er is veel aanloop van ouders, grootouders, familie en maatjes van de bewoners. Dat komt mede omdat het woongebouw zo prettig dicht bij de winkels is gelegen. Harriet: “Familie komt vaak even buurten op weg om boodschappen te doen. Of iemand komt een bewoner ophalen om in het dorp samen een ijsje te eten. Bijzonder mooi aan Parel-Staete vind ik dat er zoveel contact is met verwanten. Als een cliënt bijvoorbeeld naar de tandarts of huisarts moet, gaat heel vaak een familielid mee.”

Kleine groepjes

Parel-Staete is een locatie van Stichting Sprank. Sprank geeft aan mensen met een verstandelijke beperking ruimte om te wonen, te werken, te ontspannen en zichzelf te ontwikkelen, en doet dat vanuit een christelijke identiteit. Tien jaar geleden arriveerden er 22 cliënten op Parel-Staete. De meesten van hen woonden voor die tijd nog bij hun ouders, en ze gaan daar nu nog geregeld in de weekends naartoe. Op dit moment verblijven er zeven mannen en dertien vrouwen.

Twee jaar geleden, vertelt Harriet, is de groep gesplitst in de drie subgroepen groen, blauw en oranje. “Want is gemakkelijker om van een klein groepje alles te weten dan van twintig bewoners. We hebben de groepen ingedeeld naar niveau, en dat is heel divers: van een lichte beperking tot zwaar verstandelijk – en sommigen ook lichamelijk – beperkt. We hebben bijvoorbeeld bewoners die zelfstandig kunnen autorijden, maar ook cliënten die veel begeleiding nodig hebben bij de dagelijkse handelingen.”

Zelfstandig wonen in een eigen appartement met keukenblok.

"Iedereen die hier woont en werkt, wordt gezien"

De kleinschaligheid vindt Harriet ook een van de pluspunten van Parel-Staete. “Iedereen die hier woont en werkt, wordt gezien.” Op dit moment zijn aan de locatie circa 25 medewerkers verbonden. Het merendeel werkt er al vanaf het begin. “Maar nieuwe begeleiders – en die hebben we nodig – worden hartelijk verwelkomd in ons team,” verzekert Harriet.

De Puttense woonlocatie is een interkerkelijk huis, en de bewoners en medewerkers zijn lid van verschillende protestantse kerken. “We zijn bij Parel-Staete heel divers, ook daarin. Onze christelijke identiteit betekent dat we de kerkgang – of het online kijken naar een kerkdienst – stimuleren. Voor het eten wordt gebeden en gedankt en we lezen uit drie verschillende bijbelvertalingen, afgestemd op het niveau van de groep.” Ook worden de bewoners begeleid bij het ontwikkelen van een christelijke leefstijl.

"De bewoners worden verrast met een uitje"

Iedereen die in Parel-Staete woont, heeft een één-kamerappartement met keukenblok en eigen douche en toilet. De bewoners knutselen graag, maken muziek en kijken films. Dat doen ze in hun drie gezamenlijke groepsruimten, waar ze ook met elkaar eten en spelletjes doen. De bewoners helpen eveneens mee met koken en met het bakken van koekjes en taarten.

Taart zal er zeker zijn als de tiende verjaardag van Parel-Staete wordt gevierd. De bewoners krijgen als traktatie een verrassingsuitje, met natuurlijk lekker eten, en ook zijn er festiviteiten voor de medewerkers, verwanten en vrijwilligers. Dat alles gebeurt na de zomer, wanneer de coronamaatregelen zijn opgeheven.