Blog 1 mei - Nog niet bevrijd

5 mei is het bevrijdingsdag. Het is best een beetje wrang om de vrijheid te vieren, terwijl zoveel mensen aan huis gebonden zijn. Op sommige locaties komen cliënten al weken niet of nauwelijks meer buiten vanwege de coronamaatregelen. Hebben zij hun familie al een lange tijd niet meer op bezoek mogen krijgen. Meer dan ooit zullen zij zich waarschijnlijk opgesloten en in hun relatieve vrijheid beperkt voelen.

We vieren ook dit jaar Bevrijdingsdag omdat we niet meer in oorlog zijn tegen een fysieke vijand. Maar tegelijkertijd klinkt er op het nieuws wel oorlogstaal. De oorlog tegen het virus, strijden, het gevecht proberen te winnen…

Ik vroeg me af… Hoe zouden de Nederlanders zich hebben gevoeld vlak voor de bevrijding 75 jaar geleden? Ze hoorden al hier en daar de berichten van goed nieuws over de overwinning. Over hulptroepen, mensen die kwamen helpen. Ze gingen misschien vast aan de slag met het naaien van vlaggen en wimpels. Ze hadden hoop dat de oorlog snel afgelopen zou zijn. Terwijl ze nog niet bevrijd waren, was er hoop.

Ook in de periode waarin wij nu leven, mogen we hoop hebben. De lockdown zal een keer eindigen. Cliënten zullen hun familie weer mogen knuffelen. Dat we weer naar buiten mogen en naar de kerk en dagbesteding kunnen. Deze moeilijke periode zal een keer achter ons liggen. Het gaat een keer voorbij. En dan zullen we feestvieren!

Bespreek op de groep: Wat zou je willen doen als je weer naar buiten mag of naar familie?

Maak een slinger van vlaggetjes (eventueel rood – wit – blauw) waarop al die wensen staan.

Welke dingen die zijn genoemd kunnen misschien al wel samen op de groep worden gedaan? Hang als dat kan de slinger op als iets om naar uit te kunnen kijken.

Marije

Marije Vermaas is theoloog / geestelijk verzorger en is beschikbaar als luisterend oor voor medewerkers van Sprank en voor familie van cliënten.
Marije is lid van de Sprank werkgroep identiteit.