Feest van de Geest

In de kerk worden vaak mensen gedoopt of wordt belijdenis van de doop afgelegd. Voor sommige cliënten is hun belijdenis of doop een belangrijke mijlpaal. De Sprank jaarkalender heeft een mooie pagina over belijdenis doen.

Het Maandelijkse Zondagsmoment voor onze cliënten staat deze maand staat stil bij de doop van Jezus. Johannes, de neef van Jezus, is bij de rivier mensen aan het dopen. De mensen gaan kopje onder, als een teken dat zij opnieuw mogen beginnen. Weet je nog, het verhaal over de ark van Noach? Het water spoelde alles weg wat niet goed was. Zo kon het goede gered werden. De mensen laten zich door Johannes dopen. Het water spoelt weg wat niet goed is. En zij mogen opnieuw beginnen. Maar dit water spoelt alles maar voor even weg. Daarna doen mensen toch weer verkeerde dingen. Jezus is gekomen om ervoor te zorgen dat voor altijd al het slechte wordt weggedaan. In het Zondagmoment van april ging het erover dat Jezus de voeten van de leerlingen wast. En dan zegt Hij: dit is niet genoeg. Je moet ook van binnen worden gewassen. Dat doe ik door Mijzelf te geven, zodat het tussen de mens en God weer goed komt. Jezus is uiteindelijk weer teruggegaan naar de hemel, dat vierden we met Hemelvaart. Met Pinksteren stuurt Hij de heilige Geest, die ons van binnen steeds weer opnieuw vernieuwt en schoonmaakt.

Tijdens de doop van Jezus is de geest van God is er ook. Net zoals in het verhaal over de schepping. En dit keer is de Geest aanwezig in de vorm van een duif. De duif was ook het dier dat in het verhaal van Noach liet zien dat het tijd was om de ark uit te komen en opnieuw te beginnen. De doop is dus een teken dat we opnieuw mogen beginnen. Johannes doopte met water. Jezus doopt met de heilige Geest, de Geest van God die ons elke dag opnieuw vervuld.  Ook als je weleens verkeerde dingen doet, is er steeds weer een nieuw begin mogelijk.