Juist nu oorlog zo dichtbij komt is het nog belangijker om stil te staan bij de vrijheid en vrede die wij hier hebben.

Elke kerkdienst en elk Zondag moment filmpje horen we de woorden waarmee de Heere Jezus ons groet: ‘Genade en vrede’. Het Hebreeuwse woord voor vrede is hier ‘sjaloom’Sjaloom betekent niet alleen de afwezigheid van oorlog, een staat van vrede in een land, maar ook: harmonie, rust, balans. Dat je floreert, tot je recht komt, doet waarvoor je bent bedoeld. Dat je tot bloei komt. Dat wenst Jezus ons toe. Jou, mij, de cliënten, je collega’s. Misschien kan je voor jezelf of samen nadenken: wat helpt ons om tot bloei te komen, om te doen waarvoor we zijn bedoeld? Past deze functie goed bij mij? Is de dagbesteding passend bij de bewoner? Bouwen we elkaar op als teamleden, vullen we elkaar goed aan en waarderen we elkaars kwaliteiten? Wat helpt jou persoonlijk om tot bloei te komen, om sjaloom te ervaren?

Een belangrijk aandachtspunt hierbij is ook: wat geef je aandacht? Want dat wat je aandacht geeft, groeit. Het neemt je gedachten in beslag en heeft daardoor ook emotioneel en psychisch veel effect op je. Dagelijks komen foto’s en beelden onze huiskamers binnen van gruwelijke dingen, oorlog, verdriet. Hoe zorg je ervoor dat het jou of de bewoners niet gaat overheersen? Daarover schreef geestelijk verzorger Marije Vermaas in een eerdere blog: Hoopverlening.

De Sprankkalender biedt mooie ideeën om met bewoners stil te staan bij Vrijheid en Vrede.