Lezing Down en Dementie

Hoe ontdek je dementie bij mensen met een verstandelijke beperking? En hoe geef je deze cliënten de beste zorg? Daarover spreekt dr. Alain D. Dekker op 16 januari 2020 in het Dominicanenklooster te Zwolle. Daarnaast zullen gedragsdeskundigen van Stichting Sprank toelichting geven met praktijkvoorbeelden.

Alain Dekker

Dekker is expert op dit gebied en werkt als onderzoeker aan de University Groningen. De expertise van Alain Dekker is dementie bij mensen met een verstandelijke beperking, in het bijzonder Alzheimer en het syndroom van Down. Dekker ontwikkelt momenteel een nieuw instrument, de BPSD-DS. Dit is een evaluatieschaal (vragenlijst) voor dementiegerelateerde gedragsveranderingen bij mensen met Down.

Sprank

Stichting Sprank is actief geweest bij de validering van deze vragenlijst, en wil in de toekomst met dit instrument werken. Stichting Sprank in Zwolle is een kleinschalige, landelijke organisatie met veel ervaring in de gehandicaptenzorg.

Thema's lezing

In zijn lezing gaat Dekker in op onder andere de volgende thema’s:

Hoog risico

Waarom hebben mensen met het syndroom van Down zo’n hoog risico op dementie?

Hersenen

Wat gebeurt er in hun hersenen?

Gedragsverandering

Welke gedragsveranderingen zijn er te bespeuren?

Praktische info

Locatie: Dominicanenklooster, Zwolle

Datum: donderdagavond 16 januari 2020

Tijd: 18.30 tot ca. 21.30 uur. De lezing begint om 19.00 uur.

Kosten: toegang is gratis!

Aanmelden: tot 9 januari via info@stichtingsprank.nl.