Cliëntvertrouwenspersoon

Is er iets waar je met je begeleider niet over kunt praten? Of moet je iets wat je niet wilt? En wil je hierover praten? Mea Rooks is vertrouwenspersoon voor cliënten en hun verwanten.

Onvrijwillige zorg of reguliere zorg?

In de Wet zorg en dwang (Wzd) die per 1 januari 2020 is ingegaan, staat dat de cliënt recht heeft op advies en bijstand van de cliëntvertrouwenspersoon Wzd. Deze persoon heeft specifieke kennis over de rechten van cliënten bij onvrijwillige zorg. Sprank maakt dus onderscheid in een cliëntvertrouwenspersoon Wzd en een cliëntvertrouwenspersoon voor reguliere zorg.  De cliëntvertrouwenspersonen zijn onafhankelijk en staan naast de cliënt en de verwant en kunnen ondersteunen bij het indienen van klachten. Mea Rooks vervult in Noord Nederland beide rollen. Dus voor vragen over onvrijwillige zorg, maar ook andere vragen kunnen u en uw verwant contact met haar opnemen.

Wat doet een cliëntvertrouwenspersoon Wzd?

• Helpen bij het helder krijgen van een probleem.
  • Informatie en uitleg geven over de rechten.
  • Vertellen wie verder kan helpen.
  • Helpen om in gesprekken te organiseren tussen cliënt, vertegenwoordiger en de zorgverlener over het probleem.
  • De gesprekken samen voorbereiden.
  • Ondersteunen in gesprekken die gaan over onvrijwillige zorg.
  • Helpen bij het schrijven van brieven of mails.
  • Een klachtenprocedure van een cliënt ondersteunen.

Afhankelijk van je vraag kan je Mea op onderstaande contactgegevens bereiken:

Reguliere zorg

Zit je ergens mee? En kan je er niet met je begeleider over praten? Je kan Mea vertellen wat er aan de hand is.

E-mail: cvp.mea@gmail.com
Telefoon: 06 23 31 89 60

Onvrijwillige zorg

Heb je te maken met zorg die je niet wilt? Waarin jouw vrijheid wordt beperkt?

E-mail: mearooks@quasir.nl
Telefoon: 06 – 82 53 19 64  of  085 – 48 74 012

Friesland, Groningen, Drenthe

Mea is cliëntvertrouwenspersoon voor cliënten van de locaties in Assen, Bedum, Drachten, Haren, Leens, Middelstum, Roden, Sappemeer, Stadskanaal en Zuidhorn.